A köztudatban többnyire az él, hogy a logopédus egy kedves hölgy, aki minden óvodában ott van és segít kijavítani a pösze ‘s’-eket vagy bepördíti azokat a fránya ‘r’-eket. És valóban, nagyon leegyszerűsítve ezzel telik a munkánk jelentős része. Azonban logopédia nem csak óvodásoknak és nem csak azoknak ajánott, akiknek nem tiszta a kiejtésük. Hiszen artikulálhat valaki pontosan, ha például nem elég gazdag a szókincse ahhoz, hogy elmondja, ami a fejében már megszületett.
A legtöbb gyereket csak óvodában látja először logopédus, amellyel enyhébb beszédhibák esetén nincs gond, viszont vannak azok az esetek, amikor már 2-3 éves korban felfedezhető valamilyen eltérés. Ezeket szerencsésebb esetben a bölcsődében vagy óvodában jelzik a gondozók, óvónők, de ha mégsem, nem árt szülőként is tudnunk, hogy bizonyos életszakaszokban mit várhatunk el a gyermekünk beszéd- és nyelvi szintjétől.
A beszéd feltételei
Mielőtt részletesen bemutatnám a beszédfejlődés szakaszait, fontos leszögeznünk, hogy a beszéd elsajátításához nélkülözhetetlen az ép idegrendszer, az ép hallás és az ép beszédszervek. Tehát ha például éretlen idegrendszerrel született a gyermekem, akkor nagy valószínűséggel számolhatok artikulációs hibákkal, megkésett beszédfejlődéssel. Ha nincs rendben a hallása, akkor nem tudja olyan könnyen differenciálni a környezet és a beszéd hangjait, így aztán a beszédben sem várható el ez. A beszédszervek épsége pedig ugyancsak feltétele a helyes beszédnek, ezért ha a tüdő, a gége, a garat, az orrüreg vagy a szájüreg valamelyike nem funkcionál jól, akkor ez befolyással lesz a szóbeli megnyilvánulásra. Ha ezek közül bármilyen akadályozottság/érintettség fel is merülne, akkor megfelelő szakmai segítséggel szép eredményeket lehet elérni.
A beszédfejlődés szakaszai
Ahogy a mozgásfejlődés is szakaszokra tagolódik, úgy a beszédfejlődésben is mindennek megvan a maga ideje és egymásutánisága. Fontos, hogy itt sem lehet átugrani vagy felcserélni a periódusokat. A hónapok itt sem kőbevésettek, lehetnek kisebb-nagyobb eltérések, csúszások. Fontos, hogy a fejlődés folyamatos legyen, ne torpanjon meg a pici egy fázisban sem.
Az újszülött első beszédfejlődési pontja a születés pillanatában történő felsírás, mely ha elmarad vagy későn jelentkezik, akkor az előrejelezheti a fejlődés további útját (nem biztos, hogy problémára utal, de figyelmeztető jel lehet).
A csecsemő első két hónapja alatt különféle sírásokat produkál és gőgicsél. Ezek reflexes hangok, tehát az éhségre, hasfájásra, testi érzetekre utalnak.
A 3-4. hónap környékén kezdődik a gagyogás időszaka, amelyben magánhangzókból és később mássalhangzókból álló hangsorokat produkál a baba, illetve megjelenik a nevetés, kuncogás, a babák elkezdik a nyelvüket nyújtogatni, az ajkukat mozgatni.
A 6-8. hónaptól a magánhangzók és mássalhangzók kezdenek összeállni, rövid szótagok születnek (pl. pa, ma, ba, da), melyek mindig hasonló dallammal, ritmussal ismétlődnek.
A 9. hónaptól a babák képesek utánozni a környezetük hangjait a ritmust, a dallamot vagy a hanglejtést tükrözve. Ez a fejlődési szakasz alapozza meg a későbbi utánmondások képességét, amely 1 éves korra alakul ki. Ilyenkor a gyerekek megismétlik, amit hallanak, de nem tudják még értelmezni.
1-1,5 éves koruk között a kisgyerekek szómondatokat alkotnak, amelyek jelentéssel bírnak, de a szituációra vonatkoznak, nem egyes tárgyra vagy cselekvésre. Tehát ha azt mondja a gyermekünk házon kívül, hogy ‘papa’, az bármelyik férfi lehet az utcán, aki hasonló életkorú, fizimiskájú mint az apukája.
1,5-2 éves korra a nyelvtan is bekapcsolódik a beszédbe, már kétszavas mondatokat mond a gyerkőc, melyek összekapcsolják a cselekvőt a cselekvéssel, tehát “Pepe kocsi” jelentheti azt, hogy Pepe kéri a kisautót, de azt is, hogy Pepe beszáll a kocsiba. Természetesen szituációhoz kötve értelmezzük ezeket a mondatokat. Egy másfél éves gyermek szókincse 80-100 szóra tehető, ami 2 éves korra 200 szavasra duzzad.
2 éves kortól a beszéd ugrásszerűen megindul, a gyerekek kísérleteznek a szavakkal, így fejlődik a nyelvtan, beszédhangjaik még hibásak.
2,5-3 éves korra szókincsük 900 szavas lehet, képesek összetett mondatokban beszélni, társalogni, élményeiket, gondolataikat összefüggően elmesélni. 3 éves kortól 6 éves korig folyamatosan fejlődik a beszéd-nyelvi rendszer, ritkulnak a beszédhibák, gazdagodik a szókincs, kifinomul a kifejezésmód.
Iskoláskorra ideális esetben eltűnnek a beszédhibák, a gyermek szókincsén és a kifejezés készségén keresztül megfelelően át tudja adni a mondanivalóját, beszéde folyamatos és logikus.