Főoldal » SzuperMozgó » Jobb- vagy balkezes? Vagyis mi az oldal dominancia?

Jobb- vagy balkezes? Vagyis mi az oldal dominancia?

Mit jelent az oldaldominancia? Mindenkinek van domináns oldala, jobb- vagy balkezes, az egyik lába az ”ugróláb” a tornaórán. Gyakran kérdezik a szülők, hogyan, mikor alakul ez ki, már babakorban látható-e, segítsük-e a domináns oldalnak tűnő oldal felé terelni a gyereket.

A válasz hosszú, de mindenképp érdemes tudni, hogy mire is figyeljünk ebben a témában, mert meglepően sok koordinációs képesség kicsúcsosodása az oldaliság kialakulása.

Amikor egy pici baba elkezd tárgyakért nyúlni és a bal kezével a jobb oldalán lévő játékot veszi el vagy fordítva, amikor elkezd kúszni, mászni akkor a két agyfélteke nagyon összehangolt, intenzív munkája kezdődik meg. Kialakul egy nagyon dinamikus aktív kapcsolat a két félteke között.

Egy idő után pedig megjelenik az oldalpreferálás, majd a határozott dominancia, láthatóvá válik, az hogy a kisgyerek jobb vagy bal kezes.

Amikor egy kisbaba megszületik, mindkét oldala ugyanolyan ütemben és mértékben fejlődik.

A 2-4 éves gyerekek még néha jobb, néha bal kézzel rajzolnak, esznek, tevékenykednek.

4-6 éves kor között már a nagy részénél látszik, hogy melyik oldalát részesíti előnyben, de még előfordul, hogy olykor a másik kezével kezd rajzolni, vágni stb. Ez teljesen normális jelenség, elég csak figyelni, nem kell belenyúlni, terelni a dominánsnak vélt oldal felé.

6-7 éves korra pedig egyértelművé válik az oldaliság, ami azért nagyon időszerű, mert a gyerekek ebben az életkorban sajátítják el az írást.

 

Milyen nehézségek alakulhatnak ki a dominancia kapcsán és ez mivel járhat?

Öt féle problémát különbözetünk meg.

  1. Kevert dominancia: ilyenkor nem következetes az oldalhasználat a tevékenységekben, pl. jobb kézzel eszik, de ballal ír.
  2. Keresztezett dominancia: ilyenkor nem az egyik oldal domináns mindenben, pl a jobb kéz és a bal láb a domináns.

Ez a két probléma az agyféltekék „harcát, rivalizálását” okozza, ami nehezíti a fejlődést.

  1. Inkomplett dominancia: ilyenkor mindkét oldalt preferálja a kisgyerek, az egyiket kicsit nagyobb mértékben, de még nem elengedő arányban jobban.
  2. Konvertált dominancia: mikor valamilyen oknál fogva rá van kényszerítve arra, hogy a nem domináns oldalát használja, a kéztörés erre gyakori példa.
  3. Átalakított dominancia: az eredetileg bal kezes oldilság megakadályozása, átszoktatással. Ez mindenképp kerülendő a megfelelő fejlődés érdekében.

Végül pedig lássuk, mi utalhat a bizonytalan vagy kevert dominanciára:

  • Ezek a gyerekek mozgásban nem tudnak jól utánozni, sorrendet tartani. Nehezen vagy nem is öltöznek egyedül.
  • Nem tudják testük jobb és bal oldalát megkülönböztetni, nehezen tájékozódnak a térben, nehezen viszonyítanak magukhoz képest a térben (fent-lent-előre-hátra-közé).
  • Írásban a betűket sokszor visszafelé alakítják vagy a jól leírt betűket rosszul kapcsolják össze, a szavakon belül felcserélik a betűket. Nem érzékelik a margót, nehezen vezetik a sort.
  • Nehezen vagy egyáltalán nem tudnak minta alapján építeni, elveszítik a kapcsolatot a vizualitás és a motoros tervezés között. Nem tudják a látott információkat mozgássá alakítani. Alaprajz alapján nehezen képzelnek el dolgokat, nehezen tájékozódnak térkép alapján.

Ha úgy érezzük gyermekünk ilyen nehézségekkel küzd mindenképp keressünk felé szakembert, mert ez egy  nagyon jól és dinamikusan fejleszthető terület, ami nagyban segíti az iskolai helytállást, sok kudarctól óvja meg gyermekeinket.

 

1. SzuperTipp:

Nem csak domináns kezünk és lábunk van, hanem domináns fülünk és szemünk is. Ha leülünk a picivel szemben (5-7 éves gyerek) és leteszünk magunk  közé egy telefont, mondjuk, hogy csörög és vegye fel gyorsan.  Aztán figyeljük, hogy melyik kezével, melyik füléhez teszi, ez utal arra, hogy melyik füle, keze a domináns. Utána tegyünk egy távcsövet közénk és kérjük meg, hogy vegye fel és nézzen bele, itt szintén azt tudjuk figyelni, hogy melyik kezével, melyik szeméhez teszi a tárgyat. Ne ismételgessük egymás után a feladatot, mert áleredményt adhat.

2. SzuperTipp:

Hagyjuk egyedül öltözni a gyereket, amikor időnk teheti, akkor is ha pontatlanul megy, mert nagyon sok koordinációs és a finommozgás feladat van egy-egy öltözködésben ami nagy fejlesztőhatással bír.

1. SzuperGyakorlat:

Téri tájékozódás fejlesztése. Fogjunk egy plüss állatot és bújócskázzunk vele. Kérjük meg, hogy bújjon a maci a szék ALÁ, vagy az asztal FÖLÉ, az asztal és az KÖZÉ stb., nagyobb gyereknél játszhatjuk utána megfordítva is, ő kérje, hogy hova bújjon a maci. Ezzel gyakorolhatjuk a térbeli tájékozódást.

2.  SzuperGyakorlat:

2-4 éves gyerekkel játszunk építőkockákkal toronyépítést úgy, hogy először a szülő mutat valami és le kell utánozni, utána meg a kicsi mutat nekünk valamit és mi utánozzunk. Ezzel segítjük a vizuális minta alapján való mozgást.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük